En notis i en verkstedlogg beviser at Oskar Barnack i 1914 la siste hånd på den første fungerende modellen av et kompaktkamera for 35 mm standard kinofilm. Han hadde ikke bare funnet opp et nytt kamera – Leica-en (= Leitz/kamera), som først ble introdusert i 1925 på grunn av krigen – han innledet faktisk et paradigmeskifte i fotografiet.
Tidsnok til å markere en milepæl i dette legendariske kompaktkameraets historie, og for første gang i et slikt tematisk omfang, tilbyr dette volumet, med rundt åtte hundre bilder, en bred kunstnerisk og kulturell historie om Leica fra 1920-tallet til i dag.
Essayer av internasjonale forfattere utforsker temaer som den tekniske tilblivelsen av Leica-en, dens innflytelse på fotojournalistikken, og dens betydning for et bredt spekter av avantgarde-strømninger innen kunstfotografi. Tidligere upubliserte dokumenter fra arkivene til Leica Camera AG avrunder denne mangefasetterte, hundreårige kulturkrøniken.
Inkluderer fotografier av Michael Ackerman, Jane Evelyn Atwood, Ilse Bing, René Burri, Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, Mark Cohen, Bruce Davidson, Michel Vanden Eeckhoudt, William Eggleston, Robert Frank, Lee Friedlander, Alberto Garcia Alix, Gianni Berengo Gardin, Ralph Gibson, Bruce Gilden, René Groebli, George Grosz, Ara Güler, Elisabeth Hase, Fred Herzog, Frank Horvat, Thomas Hoepker, Barbara Klemm, William Klein, Robert Lebeck, Saul Leiter, Ulrich Mack, Ramón Masats, Susan Meiselas, Jeff Mermelstein, Joel Meyerowitz, Will McBride, László Moholy-Nagy, Alexander Rodtschenko, Paolo Roversi, Erich Salomon, Jeanloup Sieff, Klavdij Sluban, Louis Stettner, Christer Strömholm, Sabine Weiss, Kai Wiedenhöfer, Tom Wood, og mange andre.