Hva er softproofing, og hvorfor skal du bruke det?

 

Dersom du har en skjerm som er kalibrert, og ønsker å ta enda litt mer kontroll på fargene kan du benytte deg av "proofing", eller "softproofing". En kalibrert skjerm gir deg kontroll på hvordan den digitale filen ser ut, mens proofing gir deg kontroll på hvordan bildet vil se ut på print.

 

Proofing er en funksjon som finnes i de fleste redigeringsprogram, om det er Capture One, Lightroom, Photoshop, eller gratisprogrammer som Gimp og Darktable. Det gir deg muligheten til å velge fargeprofilen til printer/papiret du bruker, og dermed se en mer korrekt representasjon av hvordan farger vil se ut på papiret.

 

Det skal sies at proofing aldri vil gi en 100% nøyaktig gjengivelse, men proofing er en rask, effektiv og billig måte å sikre deg at bildet ser greit ut på print, uten å måtte bruke dyrt blekk på å skrive ut testprint.

Hvordan funker det?

Proofing er veldig enkelt og helt gratis! Fremgangsmåten varierer litt, avhengig av hvilket program du bruker, men prinsippet er stort sett det samme.

 

  • Først henter du frem bildet du vil redigere.
  • Deretter velger du hvilken fargeprofil du vil "proofe" opp mot. Typisk kan dette være fargeprofilen til en printer eller et papir, men det kan like gjerne være at du jobber i AdobeRGB og vil proofe til den mer vanlige sRGB standarden.
  • Så huker du av for "softproofing" i programvaren, eller på annen måte slår på funksjonen. Det programmet nå gjør er å legge på fargeprofilen du har valgt og simulere hvordan fargene vil se ut.
  • Nå er det bare å redigere bildet slik at det samsvarer med uttrykket du ønsker. Kanskje ser du at skyggepartiene gror igjen på en annen måte, eller at rødfargene ikke er like kraftige. Gjør de justeringene som trengs for å opprettholde uttrykket du ønsker.
  • TIl slutt er det bare å lagre eller eksportere filen og sende den til print, eller printe direkte fra programmet hvis du printer på egen printer*.

Er softproofing kun for print?

Nei, faktisk ikke! Til nå har vi snakke om softproofing som om det kun er aktuelt når du skal printe bilder, men det er like aktuelt når sluttproduktet er digitalt. Mange tar nemlig bilder i AdobeRGB. Dette er et fargerom som gir deg flere nyanser enn sRGB, standarden som støttes av de fleste skjermer og nettlesere. Dersom sluttproduktet er digitalt lønner det seg derfor å eksportere til sRGB. Da kan softproofing brukes til å vise hvordan bildet blir seende ut i sRGB før du eksporterer det i sRGB.

Hvordan funker det i mitt program?

Mer info om hvordan proofing gjøres i de ulike programmene finner du her:

 

 

*Bruker du egen printer må du huske å la programmet styre fargene og velge profilen du har proofet opp mot.

 

Kalibrering

Softproofing

Fargerom og fargeprofiler

Klargjør for print/web