
Sandøya. Norge. NiSi System V7, Nano IR Neutral Density filter IR ND1000 (3.0) – 10 Stop. Foto: Bjørn Joachimsen.
Kreative muligheter med optiske filtre
Med optiske kamerafiltre kan du skape litt ekstra magi i bildene dine, enten du fotograferer landskap eller i urbane miljøer. Med et filtersett i fotosekken kan du oppnå lange eksponeringstider, fjerne refleksjoner og kontrollere eksponering, for å nevne noe.
Tekst og foto: Bjørn Joachimsen. www.fotografjoachimsen.no
I dagens digitale fotoverden er det nok noen som undrer seg om optiske filtre lenger er nødvendige. Til en viss grad er det relevant å stille dette spørsmålet. Likevel er det fortsatt slik at kamerateknologi og postproduksjon bare delvis kan erstatte de virkningene du kan oppnå ved å benytte filtre.
Hva er optiske filtre?
Optiske filtre er firkantede eller runde glass som du monterer foran på objektivet for å oppnå virkninger på bildet som ikke ville vært mulig uten disse filtrene. Dette skiller seg fra digitale “filtre” som er noe man tilfører bildet i ettertid gjennom postproduksjon. Et optisk filter monteres enten ved at man skrur det inn i fronten på objektivet. Slike filtre er runde og du trenger filter med samme diameter som fronten på objektivene dine. En variant av dette er runde filtre med magnetfeste. Hvis man ønsker et mer omfattende filtersystem, finnes det løsninger med filterholder, firkantede filtre og adapterringer.
Ulike typer filtre
Vi kan, noe forenklet, skille mellom 5 ulike typer filtre til fotografering og video.
Beskyttelsesfilter (Protection-filter):
Disse har kun til hensikt å beskytte objektivets frontelement mot skade og har ingen synlig innvirkning på opptaket.
UV-filter
Et UV-filter reduserer mengden ultraviolett stråling som treffer sensoren eller filmen i kameraet. Dette har i praksis ingen innvirkning på digitale opptak, men med film i kameraet kan det gi en mer naturlig fargegjengivelse i visse situasjoner.
Polarisasjonsfiler (CPL-filter)
Et polarisasjonsfilter kan benyttes til å fjerne reflekser i blanke, ikke-metalliske overflater helt eller delvis. Denne filtertypen har et stort bruksområde og kan være nyttig innen landskap, makro, produktfoto og mye annet. Effekten kan justeres ved å rotere på filteret, avhengig av hvor mye refleksjon man ønsker å fjerne fra motivet.
Neutral Density (ND)-filtre
Slike filtre (som på norsk kalles gråfiltre) benyttes ofte i stillbildeopptak til å oppnå lengre eksponeringstider enn det som ville være mulig uten filter. I forbindelse med video-opptak benyttes de ofte til å kunne gjøre opptak med stor blenderåpning selv i kraftig lys. ND-filtrene finnes i ulike styrkegrader og man velger det filteret som passer i en gitt situasjon, ut fra hvilket resultat man ønsker.
Oversikt over de vanligste typene ND-filter
-
ND2: Eksponeringen fordobles (ett trinn) i forhold til opptak uten filter.
-
ND4: Eksponeringen økes to trinn i forhold til opptak uten filter.
-
ND8: Eksponeringen økes tre trinn i forhold til opptak uten filter.
-
ND64: Eksponeringen økes seks trinn i forhold til opptak uten filter.
-
ND1000: Eksponeringen økes ti trinn i forhold til opptak uten filter.
Et par eksempler:
Hvis riktig eksponering oppnås med 1/30 sekund uten filter, vil 1/4 sekund gi samme eksponering med et ND8-filter påmontert objektivet. Hvis riktig eksponering oppnås med 1/30 sekund uten filter, vil 30 sekunder gi samme eksponering med et ND1000-filter påmontert objektivet.

Til venstre: Uten filter. Eksponeringstid: 1.3 sek. Til høyre: NiSi System V7, Nano IR ND1000, TrueColor CPL og GND8 (0.9) Soft. Eksponeringstid: 240 sek. Foto: Bjørn Joachimsen.
Graderte ND-filtre
Dette er en type filtre som ofte brukes til å mørkne deler av bildet, som oftest himmelen på et landskapsbilde. Et gradert ND-filter (også kalt GND-filter) er mørkt på den ene halvparten og helt gjennomsiktig på den andre. Det har en gradert overgang mellom disse to halvdelene, slik at det gir naturlige resultater. Slike filtre er kun tilgjengelig i filtersystemer som bygger på filterholder og firkantede filtre.
Natural Night-filter (Light Pollution Filter)
Dette er en type filter som er laget med tanke på nattfotografering, herunder nordlys og andre opptak innen astrofoto. Hensikten med filteret er å filtrere vekk kunstlys (såkalt “lysforurensning”) som ofte gir en unaturlig farge der slikt lys finnes i motivet.

Nordlys over Reine i Lofoten. NiSi System V7, NiSi Natural Night Filter, NiSi Nano Medium GND8 (0.9). Foto: Bjørn Joachimsen.
Black Mist filter
Denne filtertypen brukes først og fremst innen video-opptak, men kan like gjerne benyttes til stillbilder. Filteret reduserer høylys og senker kontrasten noe. Videre skaper det en myk gjengivelse og demper ujevnheter i hud i forbindelse med portrettfotografering.
Mange muligheter
Opp gjennom årene har jeg gjentatte ganger hørt at optiske filtre først og fremst egner seg til rennende vann med lange lukkertider. Imidlertid er det så utrolig mye mer man kan bruke dem til, og – som ofte ellers – er det din egen fantasi og evne til å eksperimentere som skaper begrensningene. Når dette er sagt, synes jeg at optiske filtre også er veldig spennende å bruke til bilder med rennende vann.

NiSi 150mm fiilterholder for Tamron 15-30mm 1.2.8. NiSi Glass 150x150mm Nano Multicoated IR ND6 (1.8). Eksponering: 180 sekunder. Foto: Bjørn Joachimsen.
Filtre i urbane miljøer
En av teknikkene du kan gjøre med optiske filtre, – og da tenker jeg på såkalte Neutral Density-filtre (kalt gråfilter på norsk), er å benytte lange eksponeringstider i urbane miljøer. Med et mørkt ND-filter vil du kunne oppnå såpass lange eksponeringstider at mennesker som går i gatene “forsvinner” fra bildet. I praksis må du være innstilt på å benytte stativ i slike situasjoner. Ofte oppstår de mest spennende belysningene etter solnedgang og da vil du kunne oppnå en eksponering på flere minutter uten å måtte ta i bruk de aller mørkeste variantene av ND-filtre. Jeg benytter ofte ND64-filter hvis jeg fotograferer etter solnedgang og da kan jeg oppnå eksponeringstider 3 minutter eller lenger. Hvis det er mange mennesker der du fotograferer, vil man være avhengig av at alle beveger seg i løpet av eksponeringstiden, dersom du vil at de skal “forsvinne” fra bildet. Videre vil du trenge en eksponeringstid mellom 3 og 5 minutter for å oppnå denne virkningen.

Rakke i Vestfold. NiSi System V7, NiSi Filter Nano IR ND64 (1.8), NiSi Nano Medium GND ND8 (0.9) Eksponeringstid: 60 sekunder. Foto: Bjørn Joachimsen.
Ut mot havet
Jeg fotograferer ofte langs kysten av Norge og har stadig stor nytte av mine filtersystemer. I mange tilfeller benytter jeg også flere filtre samtidig og da er et filtersystem med filterholder, firkantfiltre og adapterringer det som gir meg flest muligheter.
Ved hjelp av ND-filtre kan jeg oppnå litt lengre lukkertid enn det jeg ville oppnådd uten disse. Andre ganger benytter jeg svært lange eksponeringstider. Hvilke filtre og hvilke eksponeringstider jeg benytter er til enhver tid avhengig av situasjonen, lysforholdene og hvilket resultat jeg ønsker. En lang eksponeringstid kan være alt fra 1/15 sek til 15 minutter.

Ullsfjord i Troms. NiSi System V7, NiSi Filter Nano IR ND8 (0.9) – 3 stopp., NiSi Nano Medium GND Grad 0.9. Eksponeringstid: 0.5 sek. Foto: Bjørn Joachimsen.
Hvordan oppnå riktig eksponering?
Med filter og lange lukkertider kan det i noen tilfeller være litt tidkrevende å finne ut hvilken lukkertid som gir ønsket eksponering. Et godt råd er å ta en eksponering uten filter først. Jeg benytter enten blenderprioritert automatikk (Av eller A) eller manuelt eksponeringsprogram (M). Siden hensikten er lang eksponeringstid, vil det være en god idé å starte med lav ISO og liten blenderåpning. Automatisk ISO fungerer ikke under noen omstendighet med ND-filtre hvis man ønsker lang eksponeringstid.
Med de fleste moderne kameraer vil lysmåleren fungere også med nokså mørke ND-filtre foran objektivet. Dermed unngår å måtte regne ut hvilken eksponeringstid som gir ønsket resultat. Man kan altså trygt bruke blenderprioritert automatikk, og kameraet vil justere lukkertiden korrekt. Imidlertid har mange kameraer en begrensning på maksimalt 30 sekunder lukkertid i automatisk eller manuelt eksponeringsprogram. Hvis dette gjelder ditt kamera, må du arbeide med kameraet i B-innstilling (bulb) når du ønsker å eksponere lenger enn den begrensningen ditt kamera har. I slike situasjoner kan det være nyttig med en fjernkontroll med timerfunksjon, slik at du får presis kontroll også over de lange eksponeringstidene.
I manuelt eksponeringsprogram er det enklest å finne frem til riktig eksponering ved å ta et opptak uten filter og deretter benytte NiSi sin eksponeringskalkulater for beregne eksponeringstid med ND-filter. Denne kalkulatoren finnes som en app for Android og iOS og kan benyttes sammen med NiSi Bluetooth Remote Control for enda enklere og raskere arbeid.


Lofoten. Til venstre: NiSi System V7. NiSi System V7, NiSi Filter Nano IR ND64 (1.8) – 6 stopp, TrueColor CPL og GND8 (0.9 Medium). Til høyre: Uten filter. Foto: Bjørn Joachimsen.
Filterkombinasjoner
I mange situasjoner, ikke minst innen landskapsfotografering, har man behov for å benytte flere filtre samtidig. Jeg ender ofte opp med å benytte både ND, GND og TrueColor CPL-filter til et opptak. I slike situasjoner er det NiSi System V7 som fungerer best, siden man kan kombinere alle disse filtertypene uten å måtte inngå kompromisser eller oppleve begrensninger.
I eksemplet ovenfor er dette tilfelle. Jeg benyttet TrueColor CPL-filter for å dempe refleksene i svaberget og vannet i forgrunnen. På den måten ble også fargene i forgrunnen mer fremtredende. Videre benyttet jeg ND-filter for å oppnå en utjevning av de små krusningene i vannet i forgrunnen, samt bølgene i mellomgrunnen. For å unngå at himmelen og sjøen ble for lys i forhold til forgrunnen monterte jeg også et GND 0.9 (ND8) Soft. Dette gjorde at den øvre delen av bildet ble eksponert 3 trinn mørkere enn resten av bildeflaten.
En NiSi V7 filterholder har 3 spor for å sette inn kvadratiske eller rektangulære filtre. I tillegg kan et TrueColor CPL-filter monteres inni filterholderens monteringsring, bak selve filterholderen. Dette gjør at du kan rotere CPL-filteret uavhengig av holderen og filteret som står montert i denne. Dette er en meget praktisk løsning som fungerer godt i bruk.

Vestvågøy i Lofoten. NiSi Nano Medium GND8 (0.9) - 3 stopp, med den mørke halvdelen øverst i bildet. Foto: Bjørn Joachimsen.
Nordlysfotografering
Det kan kanskje virke overraskende på mange at man kan ha nytte av filter i forbindelse med nordlysfotografering. Selv har jeg med hell benyttet både GND-filtre og Natural Night-filter når jeg har fotografert nordlyset. Jeg forsøker ofte å finne muligheter for å speile nordlyset i stille vann eller blank is. Det kan gi spennende virkninger. For å oppnå en bedre balanse mellom nordlyset og speilbildet av det, benytter jeg gjerne GND-filter til å dempe eksponeringen på himmelen.
Hvis man fotograferer nordlys med bebyggelse i forgrunnen, kan det motsatte inntreffe – at forgrunnen blir for lys i forhold til himmelen. I et slikt tilfelle kan det også være nyttig med et GND-filter, men montert motsatt vei – med den mørke halvdelen nederst. I tillegg kan man nøytralisere kunstlyset i bildet og oppnå en mer tiltalende og mindre oransje farge ved å benytte NiSi Natural Night filter.

NiSi Nano Medium GND8 (0.9) medium, med den mørke halvdelen øverst i bildet, samt NiSi Natural Night filter. Foto: Bjørn Joachimsen.
Nyttig tilbehør ved lange eksponeringer
Hvis du arbeider med lange lukkertider utendørs, vil det være vesentlig at du har et stabilt stativ. Mange ønsker seg nok et stativ som er rimelig, stabilt, lett og kompakt. I virkeligheten finnes ikke noe slikt. Skal du ha et stativ som gir deg skarpe bilder også når det er vind, eller når det står plassert på mykt underlag, må du opp i både pris, vekt og størrelse.
Et annet tilbehør som er nyttig til de fleste kameraer når du eksponerer lenge, er en fjernkontroll med timer. Dermed kan du sette kameraets eksponeringsprogram til B (bulb) og styre lukkertiden ved hjelp av fjernkontrollens timerfunksjon.
Kreativ kontroll
Selv om virkningen av optiske filtre til en viss grad kan erstattes av kamerafunksjoner og teknikker i postproduksjon, gir slik filterbruk en kontroll over opptaket som er unik. Med riktig bruk av filtre, får du et mer optimalt opptak og en mindre komplisert og tidkrevende prosess med å bearbeide materialet. I noen sammenhenger kan du også oppnå virkninger som ikke lar seg etterlikne fullt ut på andre måter. Dermed har optiske filtersystemer fortsatt en berettiget plass i mange fotografers utstyr.
Ulike filtersystemer
Som fotograf eller videograf står man i dag overfor valget mellom to typer løsninger innen filtersystemer:
Sirkulære filtre med magnetisk feste, type NiSi JetMag Pro
Kvadratiske eller rektangulære filtre som monteres i filterholder, type NiSi System V7.
Filtrene som leveres til disse systemene er i stor grad de samme, men dersom man ønsker å benytte graderte ND-filtre (GND), bør valget falle på System V7, siden de magnetiske systemene per i dag ikke tilbyr muligheten for slike filtre.

NiSi JetMag Pro
Dette er et system som ble lansert i 2024 og bygger på magnetisk innfesting av filtrene. Det er veldig raskt og enkelt å bytte filter og det finnes et stort utvalg av filter å velge blant. JetMag Pro omfatter to ulike serier, hvor forskjellen er størrelsen på filtrene og adapterringene. Dersom du ikke har objektiver med frontdiameter større enn 82mm gjenger, vil den vanlige JetMag Pro-løsningen passe for deg. Du kan benytte adapterringer mellom 67 og 82 millimeter. Dersom du har objektiver med 86 eller 95mm frontgjenger, kan du benytte JetMag Pro 95-systemet som ble lansert i 2025.
Filtrene monteres foran på adapterringen etter at denne er skrudd inn i objektivfronten. Det er enkelt å benytte flere filtre utenpå hverandre hvis behovet oppstår, så du må kun være påpasselig med at det ikke oppstår vignettering. For at ikke de magnetiske filtrene skal falle av ved bruk, er JetMag Pro designet slik at man kan vri filteret for å låse det.
JetMag Pro og JetMag Pro 95 leveres i kit som er tilpasset ulike bruksområder og det er mye penger å spare på å kjøpe et av disse sammenlignet med å kjøpe filtre og adapterringer enkeltvis.
Du kan velge blant følgende kit:
- JetMag Pro Landscape Kit
- JetMag Pro Cinema Kit
- JetMag Pro Filmmaker Kit
- JetMag Pro Black Mist kit
- JetMag Pro Night Kit
Felles for disse kit-ene er at de inneholder et sett med adapterringer fra 67-82mm, metalldeksler samt et solid og kompakt etui for å oppbevare alt i.

Tjøme. NiSi JetMag Pro FSND64 (1,8/6-Stop). Eksponering: 240 sek. Foto: Bjørn Joachimsen.
JetMag Pro-filtrene har svært rammer som forhindrer vignettering, selv når de brukes med vidvinkelobjektiver. Også adapt-erringene er svært tynne, men likevel stabile siden de er lagd av høykvalitets-aluminium.
Noen av de viktigste egenskapene:
- Rask magnetisk festemekanisme: Filtrene kan enkelt klikkes av og på takket være det magnetiske designet, noe som sparer tid i hektiske fotograferingssituasjoner.
- Stabil låsemekanisme: Den patenterte låsemekanismen holder filtrene på plass, selv når flere filtre stables i utfordrende omgivelser.
- Ultratynne rammer: Reduserer vignettering på vidvinkelobjektiver, og sikrer skarpe, tydelige bilder uten kantforvrengning.
- Fargekodede håndtak: Hver type filter har et fargekodet håndtak for enkel identifisering og rask tilgang til det riktige filteret.

NiSi System V7
Hvis du ønsker å utnytte alle mulighetene et filtersystem kan gi, vil System V7 være løsningen for deg. I likhet med JetMag Pro, benytter man adapterringer for å kunne montere det på objektiver med ulike diametere. Med System V7 setter man en filterholder på fremsiden av den valgte adapterringen og deretter plasseres filtrene i denne holderens spor. V7-holderen er designet slik at man kan rotere CPL-filteret uavhengig av de øvrige filtrene og dette er veldig praktisk.
Filtrene til dette systemet er enten 100x100mm (ND-filtre) eller 100x150mm (GND-filtre).
Med System V7 får du tilgang på graderte ND-filtre (GND), noe som utvider bruksområdet. Slike filtre har i flere tiår vært svært populære blant landskapsfotografer. Med dette systemet får man videre tilgang på adapterringer i langt flere størrelser enn det som er tilfelle med JetMag Pro-systemene. Dermed kan du benytte samme filtersystem til mange forskjellige objektiver, med unntak av enkelte ekstrem-vidvinkler. Adapterringer leveres i dimensjoner fra 49mm til 95mm.
På samme måte som med JetMag Pro, får man også kjøpt System V7 i kit tilpasset ulike bruksområder.
Her er noen av kit-ene du kan velge blant:
- NiSi 100mm V7 Starter Kit
- NiSi 100m V7 Night Photography Kit
- NiSi 100mm V7 Advance Kit
- Nisi 100mm V7 Professional Kit
Det finnes også et mindre og et større alternativ enn 100mm V7-systemet. Dersom du kun har ganske små objektiver, vil NiSi M75-systemet gjøre jobben for deg. Har du derimot objektiver med diameter fra 95mm og oppover, eventuelt vidvinkelobjektiver som ikke har frontgjenger, vil NiSi 150mm-systemet være nødvendig.

Rana, Norge. NiSi System V7, NiSi Filter Nano IR ND 0.9 (ND(/3-Stop). Eksponeringstid: ⅛ sek. Foto: Bjørn Joachimsen.
Bjørn Joachimsen er fotograf og bor på Nøtterøy i Norge. Han er Focus Nordic ambassadør. Focus Nordic er distributør for NiSi Optics.
www.fotografjoachimsen.no
www.joachimsenphotography.com
www.instagram/joachimsenphotography
Aktuelle produkter: