RASK LEVERING & FRI FRAKT OVER 1000,-*

Filtry Shades of Grey

Tekst og foto: Henrik Strømstad. Gjengitt med tillatelse.

 

Noen mener at filter er uunnværlig, mens andre mener at filter er helt unødvendig i vår digitale hverdag. Alt kan jo fikses i bildebehandling… Ja mye kan fikses, men langt fra alt. Men først og fremst gir korrekt bruk av filter deg så mye større handlefrihet til å ta de bildene du ønsker og ikke minst å lage bildene mest mulig ferdig i kamera.

 

Kajalunden, Østfold. 16-35mm. Bl 16 og 1,6 sek. Polafilter, gradert soft edge 0,6. ISO 400
Kajalunden, Østfold. 16-35mm. Bl 16 og 1,6 sek. Polafilter, gradert soft edge 0,6. ISO 400>

 

Tidligere når vi fotograferte analogt hadde vi filter for det meste. Foruten gråfilter og polarisasjonsfiltre hadde vi fargede filter for å forsterke solnedganger, stjernefilter, fargefilter etc.. Men i dag er dette unødvendig da vi kan lage alle de effekter og justere farger under bildebehandlingen hvis vi ønsker. Men til tradisjonell naturfotografering er det vel uansett ikke særlig aktuelt. Selv mener jeg tre forskjellige former for filter er tilstrekkelig for de fleste former for fotografering og kanskje først og fremst landskapsfotografering. Det er polarisasjonsfilter, ND gråfilter og graderte gråfilter. Dette er filter som kan brukes hver for seg eller i kombinasjon etter behov. Oppgaven til gråfilteret og det graderte gråfilteret er å redusere lysmengden som treffer sensoren, mens polarisasjonsfilteret har som hovedoppgave å fjerne reflekser. I tillegg har jeg et ti-stegs gråfilter av typen Lee Bigstopper som jeg benytter når jeg ønsker ekstremt lange lukkertider.

 

Hvorfor filter?

Men tilbake til hvorfor investere i filter, bruke tid på å skru på filterholder, tørka av regndråper og saltvann av store rektangulære filter som i tillegg tar mye plass i fotobaggen. Mange av dagens kameraer har et dynamisk omfang som gjør at de et stykke på vei kan eksponere etter himmelen og hente inn mange av detaljene i undereksponerte forgrunner. Eller man kan ta to eller flere bilder med forskjellige eksponeringer å sette de samme i Photoshop i etterkant. Ja det lar seg gjøre, men hvorfor ikke gjøre bilde mer eller mindre ferdig i kamera ved å benytte et gradert filter. Ikke bare får du bedre eksponerte bilder, du får også bedre kvalitet på bildene da du slipper å hente frem detaljene i alle de mørke partiene av bildene dine i etterkant. Enda mer nytte har jeg av gråfilteret som på en enkel måte reduserer lysmengden som treffer sensoren og dermed gir meg friheten hvis jeg ønsker lengre lukkertider selv på dagtid (se bilde 9 og 10) Eller polarisasjonsfilteret som effektivt reduserer reflekser og øker fargemetningen.

 

Døråldalen, Rondane. 16-35mm på 16mm. Bl 22 og 25 sek. Polafilter, ND 0,9, gradert hard edge 0,6. ISO 50
Døråldalen, Rondane. 16-35mm på 16mm. Bl 22 og 25 sek.
Polafilter, ND 0,9, gradert hard edge 0,6. ISO 50

Rondane. 16-35mm på 16mm. Bl 22 og 2,5 sek. Polafilter, ND 0,9, gradert hard edge 0,6. ISO 50
Rondane. 16-35mm på 16mm. Bl 22 og 2,5 sek. Polafilter,
ND 0,9, gradert hard edge 0,6. ISO 50

 

Filter gir meg valgfrihet

Jeg tror alle som har drevet med foto en stund har opplevd å få utbrent himmel når de har eksponert etter forgrunn. Mange har sikkert også prøvd å ta bilder av bekker eller elver hvor de har ønsket at vannet skal bli sløret uten å lykkes fordi lyset er for sterkt. Eller har forsøkt å gjengi det blå havet eller turkisfarget brevann som er så fantastisk flott når du ser på det med solbriller, men ikke på langt nær blir like flott på bildet ditt. Dette er typiske eksempler på situasjoner hvor filter kan hjelpe deg å oppnå de bildene du ønsker!

 

Videre i artikkelen går jeg grundigere igjennom de forskjellige filtrenes bruksområder og hva du trenger for å komme i gang med filter som hjelpemiddel.

 

Storulfossen, Rondane. 16-35mm på 23mm. Bl 22 og 5 sek. Polafilter, ND 0,9, gradert hard edge 0,6. ISO 100
Storulfossen, Rondane. 16-35mm på 23mm. Bl 22 og 5 sek. Polafilter, ND 0,9, gradert hard edge 0,6. ISO 100

 

Polarisasjonsfilter

Polafilteret hjelper deg å forsterke fargene og redusere refleksene. Mest tydelig vil du se det på blå himmel, når du vrir på filteret vil du se hvordan effekten forsterkes. Er det i tillegg lyse skyer vil du se hvordan kontrasten øker effektfullt. Man bør bruke polafilteret med litt forsiktighet, spesielt ved kombinasjonen blå himmel og vidvinkel. Du endrer effekten ved å vri på filteret og du vil se hvordan fargene og reduksjonen av reflekser endrer seg. Men med vidvinkel kan effekten bli for voldsom og himmelen kan få en uheldig fargegradient hvor deler av himmelen blir alt for blå. Vannflater er et annet område hvor du får stor effekt av polarisasjonsfilteret. Fra å være som et speil når du ikke bruker filter, til å kunne se rett gjennom overflaten med filter. Størst effekt av polarisasjonsfilteret får du når sola skinner 90 grader på frontlinsa, med sola midt imot eller i ryggen får det mindre effekt. Polarisasjonsfilteret fjerner også reflekser fra blader, stein og fjell som vil gi deg bilder med mer mettede farger.

 

Valdresflya. 16-35mm på 16mm. Bl 14 og 20 sek. Polafilter, ISO 400
Valdresflya. 16-35mm på 16mm. Bl 14 og 20 sek. Polafilter, ISO 400

 

Men det er ikke bare i sollys det er nyttig med polarisasjonsfilter. Prøv det en overskyet dag eller tåkedag i skogen. På skogsinteriør vil du tydelig se hvordan alt det grønne får en dypere farge og hvis det er løvskog hvordan polarisasjonsfilteret fjerner refleksene fra bladene og gir mer mettede farger. (Se bildet over hvor jeg kun har benyttet polafilter for å fjerne reflekser fra det tynne islaget).

 

ND Gråfilter

Jeg liker å ta mange av mine landskapsbilder med lange lukkertider. Det passer bra når jeg ønsker å frem bevegelse i bølger, sløret vannfall eller for å få frem bevegelse i trær eller skyer for å nevne noe. Men selv om jeg blender ned og senker iso`n så langt som mulig som er de virkemidlene man har for lengre lukkertider, er det som ofte ikke nok på dagtid. Så da er alternativene å enten vente på skumringen og utnytte den lille tiden du har før det blir for mørkt. Eller man kan benytte gråfilter for selv å ha full kontroll med lukkertiden uansett hvilken tid på dagen du ønsker å ta bilder. (Se bildet under, dette motivet fra Island er tatt midt på dagen i sterkt lys, ved hjelp av gråfilter og polafilter klarte jeg å få 1 sekunds lukkertid, ville ikke hvert mulig uten filter).

 

Island. 16-35mm på 16mm. Bl 22 og 1 sek. Polafilter, ND 0,9, gradert hard edge 0,6. ISO 50
Island. 16-35mm på 16mm. Bl 22 og 1 sek. Polafilter, ND 0,9, gradert hard edge 0,6. ISO 50

 

Gråfilteret er nøytralt grått og fås ifra tetthet på ett til ti steg. Hvert steg fordobler lukkertiden. Jeg benytter ofte et gråfilter på tre steg, og hos Lee - som er det filtermerket jeg bruker - betegnes dette som 0,9. Så hvis jeg får lukkertid på 1 sekund uten bruk av filter, vil jeg kunne oppnå en lukkertid på 8 sekunder med å sette på et tre stegs filter. Svært ofte kombinerer jeg dette med polafilter som reduserer lysmengden med to steg, dermed blir det fem steg til sammen. Så fra 1 sekund uten filter vil du med denne kombinasjonen oppnå en lukkertid på 32 sekunder.

 

Graderte gråfilter

Graderte filter er grå i ene halvdelen og klare i den andre halvdelen. I motsetning til vanlig gråfilet som skal dempe lyset i hele bildeflaten skal det graderte filteret bare dempe lyset i deler av motivet, da normalt den lyse himmelen. De graderte filtrene betegnes på samme måte som vanlige gråfilter og det vanlige er fra et tiltre steg. I tillegg fås de graderte filtrene i to versjoner med hhv myk (soft edge) og hard overgang (hard edge). På de graderte filtrene med myk overgang fases graderingen sakte ut mot den klare delen, mens filtrene med hard overgang her en kort vei mellom gråfilteret og klart glass.

 

Flø, Sunnmøre. 16-35mm på 17mm. Bl 18 og 30 sek. Polafilter, ND 09, gradert hard edge 0,6. ISO 100
Flø, Sunnmøre. 16-35mm på 17mm. Bl 18 og 30 sek. Polafilter, ND 09, gradert hard edge 0,6. ISO 100

 

Mange tror at graderte filter med myk overgang er det letteste og mest anvendelige filteret da det ikke er så nøye med hvor man plassere overgangen. Det er helt feil, med graderte filter med myk overgang er mye vanskeligere å se hvor langt ned man skal dytte filteret. Gradert filter med hard overgang viser deg langt tydeligere hvor overgangen skal plasseres og er i de aller fleste situasjonen lettere å jobbe med og gir bedre resultater.

 

Det fineste lyset til landskapsfoto har vi ofte rundt solnedgang og soloppgang. I disse tilfellene vil lyset være som sterkest i horisonten og ikke oppe på himmelen. Benytter du da et filter med myk overgang vil det ha sterkest effekt øverst i motivet og svakere ned mot horisonten hvor lyset er sterkere. Et gradert filter med hard overgang vil derimot ha samme effekten på hele himmelen, også horisontlinjen. Mens det forholdsvis brått går over til å bli klart der den mørkere forgrunnen begynner. Men det er så klart noen unntak hvor et filter med myk overgang er mest egnet (se bildet øverst i artikkelen). Spesielt i skogen hvor du har trær tett på deg er filter med soft overgang helt klart å foretrekke, hvis ikke vil du lett kunne få en brå overgang fra mørkt til lys på trestammene.

 

Moltustranda, Sunnmøre. 16-35mm på 16mm. Bl 8 og 4 sek. Polafilter, ND 09, gradert hard edge 0,6. ISO 200
Moltustranda, Sunnmøre. 16-35mm på 16mm. Bl 8 og 4 sek. Polafilter, ND 09, gradert hard edge 0,6. ISO 200

 

Big Stopper

Big Stopper er et 10-stegs gråfilter, det er så mørk at selv midt på dagen vil du bare så vidt skimte motivet gjennom søkeren. Poenget med dette kraftige gråfilteret er at det gir deg mulighet til meget lange lukkertider selv i sterkt lys. Lange lukkertider vil i en del tilfeller gi deg spennende bilder både med tanke på farge og bevegelse. Perfekt hvis du ønsker å få havet til å fremstå som en melkehvit hinne. Er det litt vind vill skyene fremstå som spennende duse striper som kan skape en dybde i bildene du ikke får på andre måter. (Se bilde 22 som er tatt med Bigstopper) Bigstopperen er et morsomt filter men det er også svært krevende på mange måter. Ofte vil det gi deg til dels kraftig fargestikk, spesielt hvis du fotograferer i sollys og i mange tilfeller får du det beste resultatet med å konvertere bildene til svart/hvitt. Er du fersk som filterbruker anbefaler jeg at du venter med å anskaffe dette filteret. Tips for å få kul effekt på skyene er plassere seg så skyene driver mot deg, dette gir ofte en utrolig flott dybdeeffekt, nærmest tredimensjonalt!

 

Bruk Live View

Filterfotograf i aksjon

Ved bruk av graderte filter og polafilter er det ikke alltid like lett å se effekten i søkeren, derimot langt lettere hvis du bruker Live View som viser deg reel eksponering direkte på skjermen. Spesielt ved bruk av gradert gråfilter vil du tydelig se effekten. Det er vanlig å starte med å komponere bilde uten bruk av gråfilter, når du er fornøyd med komposisjonen låser du stativhodet og det er tid for filter. Jeg benytter et sirkulært polafilter å skrur dette til det gir ønsket effekt før jeg setter på filterholderen. Ønsker du lengre lukkertider benytter du et gråfilter, f.eks 0,9 som dyttes ned i det innerste sporet i filterholderen. Når dette er på plass er det på tide med det graderte filteret. Bruk nå Live Wiew og du vil tydelig se overgangen når du dytter filteret nedover i filterholderen. Når du kommer til horisontlinjen vil du på skjermen se hvordan lyset balanseres ut mellom den lyse himmelen og den mørkere forgrunn og eksponeringen blir korrekt og balansert. Vær nøye, den vanligste feilen er å stikke det graderte filteret for langt ned og da vil det bare fungere som et vanlig gråfilter.

 

Dette trenger du


Dette trenger du: Fra venstre adapterring, filterholder, ND 0,9 Filterfotograf i aksjon gråfilter og polafilter. Til høyre to stk graderte ND 0,6 filtre med hhv hard edge og soft edge.

Dette trenger du for å komme i gang. Adapterring, filterholder og filter. Du trenger ikke mye utstyr for å komme i gang som filterbruker. Du må ha adapterring som har samme diameter som objektivet ditt er. Du trenger en filterholder som er det samme uavhengig av diameter på objektivet. Det vil si at ønsker du å benytte filter på objektiver med forskjellige diametere må du ha flere adapterringer, men kan bruke samme filterholder. Et bra startoppsett er et stk ND 0,9 gråfilter, et stk gradert filter 0,6 hard edge og et stk gradert filter 0,9 hard edge og et sirkulært polafilter. For min del dekker dette oppsettet 95% av filterbehovet.

 

Skal du benytte filteroppsettet på vidvinkel vil du lett få vignettering hvis du ikke velger korrekt tilbehør. Det vil si at du bør ha et tynt sirkulært polafilter og bruke såkalte "Wide Angle" adapterringer, disse bringerfilterholderen betydelig nærmere frontglasset enn en standard adapterring. Til slutt en filterholder som ikke bør ha mere enn to filterslots. Det kan være fristene å ha slots for både tre og fire filter men jo flere slots du benytter, jo vanskeligere blir det å unngå vignettering så hold deg til to!

 

 

 

 

(På bildet over: Fra venstre adapterring, filterholder, ND 0,9 gråfilter og polafilter. Til høyre to stk graderte ND 0,6 filtre med hhv hard edge og soft edge.)

 


Utakleiv
Utakleiv
Utakleiv

 

Hvem, hva, når?


Mange synes det er vanskelig å vite hvilken filter de skal bruke når, men med noen enkle retningslinjer bør det ikke by på problemer.

 

Her er mine ”regler” for filterbruk:


Så langt det er mulig bruker jeg stativ, bruker jeg stativ så sitter polafilteret fast på objektivet. Ønsker jeg lengre lukkertid enn det jeg klarer å få på kamera bruker jeg ND 0,9 gråfilter, har jeg ikke behov for lange lukkertider for å få frem bevegelse i skyer eller vann bruker jeg ikke gråfilteret. Du klarer deg lenge med to graderte filter 0,6 og 0,9 hard edge. Gradert 0,6 er nesten som en ”standard” som fungerer i de fleste tilfeller på dagtid for å dempe en vanlig lys himmel. Gradert 0,9 benyttes i hovedsak rundt solnedgang og soloppgang, altså når himmelen er sterkt opplyst og forgrunn meget svakt belyst eller skyggelagt.

 

Lykke til!


Tekst og foto: Henrik Strømstad. Alle rettigheter tilhører fotograf og tekstforfatter. Gjengitt med tillatelse.

 

Fotograf Henrik Strømstad

Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.