SE SOMMERTILBUD☀️FRI FRAKT OVER 1000*

 Print og papir

 

På vårt fotolaboratorium bruker vi i hovedsak to ulike prosesser når vi produserer bilder. Vi produserer med en kjemibasert prosess, og en blekkbasert prosess. Her finner du utvidet informasjon om begge prosessene, i tillegg til informasjon om papirene vi bruker.

 

Bildefremkalling / C-Print:

Vi kaller det bildefremkalling, men dette kalles også C-print, chromogenic print, sølvhalid printing eller kjemibasert print.


Dette er den klassiske måten å lage fotografiske bilder på. Denne prosessen foregår ved at man belyser et lyssensitivtt sølvhalid-basert fotopapir. Papiret fremkalles så ved hjelp av fotokjemi. I dag gjøres alt dette i én og samme maskin, og belysingen skjer ved hjelp av en laser.


Dette er en kostnadseffektiv måte å lager bilder på, og det gir bilder i god kvalitet og lang holdbarhet. I tillegg gir det den klassiske fotolook- og følelsen på bildene dine!
Printeren vår er en Fujifilm Frontier 570. Denne kan produsere over 2000 bilder i timen, fra 10x10cm og opptil 30x45cm. Vi bruker Fujicolor Crystal Archive Supreme HD papir med to ulike overflater, luster og glossy.

 

Papirtyper bildefremkalling:

  • Supreme Luster:


    Dette er et papir på 220 µm med en halvmatt papiroverflate. Fujicolor Crystal Archive Supreme papiret er tykkere og stivere enn tradisjonelt kjemipapir. Det holder høy kvalitet og gir fine farger. Overflaten har litt tekstur i papiret, noe som gir mindre refleksjoner og det gjør at det tåler håndtering bedre. Luster kalles også satin, pearl eller semi-gloss.

     

  • Supreme Glossy:


    Supreme Glossy er et blankt fotopapir på 225µm. Fujicolor Crystal Archive Supreme papiret er tykkere og stivere enn tradisjonelt kjemipapir. Det holder høy kvalitet og gir fine farger. Glossy papir gir krafige farger og god kontrast i bildet.

 

Bildeprint / Storformat:

Det vi kaller bildeprint er en pigmentbasert måte å produsere bilder på. Andre navn på samme prosess er storformat, ink-jet, archival ink, pigment print, jet print og giclée.


Selv om dette er en blekkbasert prosess, må dette ikke forveksles med trykk eller plottere. Printerene vi bruker er beregnet på å printe fotografi, og ikke på trykksaker. De har en høyere detaljgjengivelse og en mye mer nøyaktig fargegjengivelse enn typiske trykkeriprosesser. Et trykkeri trykker gjerne ved hjelp av 4 farger (CMYK), men våre printere har 10 fargenyanser! Det gir en svært nøyaktig fargegjengivelse, og mulighet for å gjengi større fargerom som AdobeRGB. Med muligher for å printe i flere gråtoner gir det også svært fine graderinger på sort/hvitt-bilder.


Vi bruker skrivere og papir fra Epson og Canson. Når papir og skrivere er skreddersydd for å fungere sammen, sørger det for at vi ikke bare kan levere høyest mulig kvalitet, men også jevnest mulig kvalitet over tid, på bildene.


Papirtyper bildeprint:

  • Premium Luster:


    Printes på Epson Premium Luster papir.  Dette er et 255gms fotopapir men en halvmatt overflate. Papiret har resin coating som gir det følelsen av klassisk fotopapir, samtidig som det drar nytte av det siste innen print-teknologi.

     

    Premium Luster er et godt allround-papir som egner seg til de fleste typene bilder, og definitivt det mest populære blant fotografer.

     

    Papiret er syrefritt og gulner ikke over tid.

     

  • Premium Glossy:


    Printes på Epson Premium Glossy papir. Dette er et 255gms fotopapir med blank overflater. Papiret har resin coating som gir det følelsen av klassisk fotopapir, samtidig som det drar nytte av det siste innen print-teknologi.

     

    Dette er et papir av høy kvalitet med svært god fargemetning og høy D-Max verdi. Det gir krafige farger og god kontrast i bildet, og kan skape en ordentlig wow-effekt på de riktige motivene. Papiret er syrefritt og gulner ikke over tid.

     

    Dette papiret er populært til grafikk, reklame, portretter og porteføljebilder.

     

Fine art print:

Fine art print er vår ypperste kvalitet.

 

Papirtyper:

  • Fine Art Smooth:

    Printes på Epson Fine Art Cotton Smooth Natural. Som navnet tilsier er dette et bomullspapir med en helt matt overfalte. Papiret er varmpresset og har en naturlig varm fargetone i basen.

     

    Dette papiret er egnet til å gi bildene dine et eksklusivt uttrykk. Om det er fotografier eller reproduksjon av kunst, så er dette et holdbart papir som egner seg godt til å ha hengende på veggen. Svært god fargegjengivelse sørger for nøyaktive, og mettede farger.

     

    Papiret er syrefritt og gulner ikke over tid. 300gsm tykkelse gir et stivt og ekslusivt papir.

     

  • FineArt Textured:

    Printes på Epson Fine Art Cotton Textured Natural. Dette er et bomullspapir med mer tekstur i overflaten. Papiret er kaldpresset og har en naturlig varm fargetone i basen.

     

    Dette papiret er egnet til å gi bildene dine et ekslusivt uttrykk. Om det er fotografier eller reproduksjon av kunst, så er dette et holdbart papir som egner seg godt til å ha hengende på veggen. Svært god fargegjengivelse sørger for nøyaktive, og mettede farger.

     

    Papiret er syrefritt og gulner ikke over tid. 300gsm tykkelse gir et stivt og ekslusivt papir.

 

  • Baryta Prestige:

    Printes på Canson Baryta Prestige. Denne Barytaen har en myk, glossy overflate som gir en klassisk mørkeromsfølelse.

     

    Papiret passer perfekt for de beste bildene i både svart/hvitt og farge.

    Papiret er syrefritt og gulner ikke over tid. 340gsm tykkelse gir et stivt og ekslusivt papir.

Hvordan sikre at bildet gjengis nøyaktig på print?

Har du noen gang fått tilbake bilder som ikke så helt ut sånn som de gjorde på skjermen? En vanlig feil er at man skrur opp lysstyrken på skjermen når man jobber, men det gir en uheldig gjengivelse av bildet. De fleste skjermer er bakbelyste, det er ikke papirbildet. Det gjør at papirbildet blir mye mørkere enn slik det så ut på skjermen.

 

Så hvordan sikrer du at bildet du ser på skjermen blir mest mulig likt det som kommer ut av printeren? Her er det først og fremst viktig å ha en kalibrert skjerm. Når skjermen kalibreres justeres den etter en viss standard som gjør at den får så riktig gjengivelse av fargene som mulig. Det gir et godt utgangspunkt. I tillegg tilpasses lysstyrken på skjermen slik at den ikke blir for lys eller for mørk. Vi lager også egne ICC-profiler til de forskjellige papirene vi bruker, og dersom du ønsker er det mulig å få tilsendt disse dersom en ønsker å gjøre f.eks. softproofing i Lightroom før bestilling.

 

Se vårt utvalg av skjermkalibratorer.

 

Fargestyring på 1-2-3

Lær det du trenger å vite om hvordan du tar kontroll på fargene i vår kjappe guide til fargestyring.

 

 

Kalibrering

Softproofing

Fargerom og fargeprofiler

Klargjør for print/web

Ordforklaring:

  • C-print: Kjemibasert print.
  • D-max: Måleenhet for sortnivå.
  • Fargerom: Hvor mange nivåer, eller fargenyanser, en printer eller skjerm greier å gjengi.
  • Fine Art: Typisk betegnelse på bomullspapir og kunstpapir.
  • Giclée: Høykvalitets pigmentbasert print.
  • Glossy: Glanset overflate
  • Luster: Halv-glanset/halv-matt overflate
  • Print: Bildeutskrift, enten kjemibasert eller pigment/blekkbasert.
  • Softproofing: "Simulering" på skjerm av hvordan fotografiet vil se ut når det er printet på fotopapir eller annet medie.
  • ICC-profil: Ved printing brukes en egen ICC-profil som er laget for både papirtype og printer for at fargetolkningen skal bli riktig.

 Bestill bilder her 

Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.